Post també disponible en:
Raúl Mèrida informa que des de la Generalitat s’han emés ja 415 resolucions provisionals d’ajudes a familiars de morts.
L’objectiu és que al llarg de juny estiguen resolts de manera provisional tots els expedients d’ajuda relatius a víctimes mortals.
La Generalitat ha celebrat la segona Taula de Treball amb les Associacions Afectades per la dana que s’ha centrat en les emergències, en concret en aspectes relatius a la planificació, anticipació, prevenció, alerta primerenca i gestió d’aquestes.
El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mèrida, ha presidit aquesta trobada en el qual han participat tots els alts càrrecs del seu departament; la directora general d’Atenció a les Víctimes i als Afectats, Amparo Clemente, la directora general de Recuperació i Reconstrucció, Sandra Castillo, i la directora general de Relacions Institucionals, Seguiment i Comunicació, Isabel Peyro.
Així mateix, a la reunió també han assistit diversos representants de la Conselleria d’Emergències i Interior: la directora general d’Innovació en Emergències, Miriam Gil, el director general d’Emergències i Extinció d’Incendis, Vicente León, i el director general de Coordinació dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana, Andrés Balfagó.
Durant el transcurs de la reunió, els alts càrrecs del Consell han anat resolent els dubtes que han anat plantejant els representants de les associacions de víctimes. Des d’aquestes societats també s’ha demanat més formació a l’hora de fer front a una catàstrofe natural i han posat el focus en què informar i formar són coses diferents. Des de la Generalitat, per part seua, s’han arreplegat aquestes reivindicacions i s’han compromés a traslladar aquelles que excedeixen el seu àmbit de competència als organismes responsables.
“Des del Consell estem conscienciats de la necessitat de millorar la planificació, l’anticipació i la prevenció davant riscos naturals. Iniciatives com els parcs inundables metropolitans que estem impulsant o el Centre d’Intel·ligència Climàtica del Mediterrani que crearem, venen a reforçar aquesta estratègia preventiva”, ha assenyalat Raúl Mèrida.
El comissionat per a la Recuperació ha valorat la celebració d’aquesta taula com una experiència “positiva” que permet “estar en contacte, atendre les demandes que se’ns fan i escoltar-nos mútuament”. “Les persones necessitem estar més preparats davant els futurs esdeveniments dràstics que puguen ocórrer en el futur, i això passa per sentir-nos més segur i protegits”, ha assenyalat Mèrida.
415 ajudes concedides
Durant la reunió, Raúl Mèrida ha informat els membres de les associacions que des de la Generalitat s’han emés ja 415 resolucions provisionals de concessió d’ajudes a familiars de morts a conseqüència del temporal de vent i pluges del 29 d’octubre de 2024 en la Comunitat Valenciana.
L’import de cada ajuda és de 80.000 euros i en els supòsits de defunció aquests diners es reparteix a títol de víctimes indirectes, entre familiars i persones amb relació d’afectivitat. En cas d’incapacitat absoluta i permanent, és beneficiària la persona declarada en aquesta situació
El comissionat per a la Recuperació ha assenyalat també que l’objectiu del Consell és que al llarg del mes de juny estiguen resolts de manera provisional tots els expedients d’ajuda relatius a víctimes mortals.
“Aquestes ajudes no pretenen compensar un mal irreparable com és la pèrdua d’una vida humana; però sí que proporcionar un suport econòmic que permeta mitigar les dificultats sobrevingudes a les quals han hagut de fer front moltes famílies i contribuir a la seua estabilitat i al seu procés de reconstrucció vital després de la tragèdia”, ha assenyalat Raúl Mèrida.
Mesa
La Taula Permanent de Treball amb les Associacions Afectades per la dana constitueix un espai de diàleg i col·laboració estable en el mitjà i llarg termini que va nàixer amb l’objectiu prioritari de donar veu directa a les víctimes de la riuada del 29 d’octubre de 2024 i fer-los partícips de les polítiques públiques de recuperació i reconstrucció.
Cada reunió de la taula se centra de manera monogràfica en un tema específic: ajudes, atenció psicològica, infraestructures, reconstrucció comunitària o qualsevol altre que proposen les associacions, amb l’objectiu de treballar aquests temes des d’una perspectiva sectorial.
Un total de 15 associacions, entre les quals representen a víctimes i afectats i altres entitats socials i comunitàries han assistit a la Mesa d’aquest dimarts. Raúl Mèrida ha insistit que des del Comissionat per a la Recuperació “es manté la mà tendida perquè qualsevol associació puga participar en aquesta taula de treball quan ho considere convenient. Volem tindre oberta una via de comunicació estable per a atendre les seues demandes”.
