Els viticultors reclamen ja les reparacions de la DANA davant l’inici de la brotada

Post també disponible en: Castellano

AVA-ASAJA adverteix a TRAGSA i al Comissionat que els treballs massa tardans poden provocar una caiguda de les gemmes i una pèrdua de la pròxima collita de raïm,

La passada verema es va salvar de la DANA, perquè el 29 d’octubre tot el raïm ja estava recol·lectada, però la gestió política duta a terme després del temporal amenaça amb provocar greus minvaments en la pròxima collita. L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) adverteix que la brotada de la vinya començarà de manera generalitzada en els pròxims dies i urgeix al Govern a accelerar immediatament els treballs de reparació de les vinyes damnificades per a avançar-se a la imminent brotada i evitar així possibles danys en la futura producció de raïm.

L’organització agrària ha enviat sengles cartes a Jesús Casas, president de TRAGSA -l’empresa pública que s’encarrega de les reparacions de les infraestructures i explotacions agràries afectades per la riuada- i a José María Ángel, comissionat del Govern per a la recuperació després de la DANA, a fi de manifestar-los “l’enorme preocupació dels viticultors afectats” i sol·licitar-los una actuació inajornable. En el cas del comissionat del Govern, AVA-ASAJA li reitera, tal com va proposar durant una reunió mantinguda la setmana passada, que agilitze els treballs “bé a través de TRAGSA, bé a través dels propietaris de les parcel·les per mitjà del pagament d’una compensació proporcional a la peritació”, una iniciativa que “contribuiria a adaptar les obres en funció del cicle dels cultius i les prioritats dels agricultors”.

Segons denuncien els viticultors, la majoria dels treballs de reparació encara estan pendents de realització -en molts casos fins i tot de peritació de danys- en les explotacions de raïm situades en les zones damnificades per la DANA, sobretot a les comarques d’Utiel-Requena, Foia de Bunyol i Ribera Alta.

“El problema és que en les tres pròximes setmanes començarà la brotada de la vinya; de fet, ja ha començat la brotada en el cas de les varietats més primerenques. Si durant les reparacions d’aquestes parcel·les, on es requereix una maquinària especialitzada en marcs de plantació estrets, es tirara terra sobre els ceps, podria produir-se una caiguda de les gemmes i, per tant, una pèrdua greu de la següent producció de raïm”, afirma el responsable de la sectorial del vi de AVA-ASAJA, José Luis Robredo.

L’associació també alerta de perjudicis similars en altres cultius afectats per la DANA en les zones de l’interior, com els ametlers i les oliveres. Amb l’arribada de la primavera i l’augment conseqüent de les temperatures, aquestes produccions avançaran els seus cicles vegetatius i es trobaran més vulnerables enfront del moviment de terres, pedres i altres estris arrossegats per la riuada.

Mi banner

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*