AVA-Asaja acusa la CHJ de llastrar les reparacions de camps afectats per la DANA 

Post també disponible en: Castellano

Un associat de Torrent envia una instància a la CHJ perquè Tragsa acabe les obres des del Barranc de la Horteta i aquesta li exigeix memòries i plans del llit.

Aguado: “És de bojos que dos ministeris del mateix Govern facen perdre temps i diners a uns agricultors que han perdut les seues collites i parcel·les per la riuada”.

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) acusa la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ) –organisme depenent del Ministeri per a la Transició Ecològica– de “llastrar i fins i tot impossibilitar amb el requeriment d’uns tràmits burocràtics inassumibles” les reparacions, per part de Tragsa –empresa pública dependent del Ministeri d’Agricultura– d’explotacions agràries afectades per la DANA.

És el cas de l’associat de Torrent, Pascual Medina, a qui la riuada va destrossar la totalitat d’un camp de tarongers i la meitat d’un altre al costat del Barranc de l’Horteta. Després de mesos d’espera, Tragsa va començar al juny les obres de reparació del seu hort parcialment arrasat –retirada d’un metre de terra acumulada, nivellació del terreny i arranjament d’infraestructures– però no va poder finalitzar la construcció del mur de contenció perquè era necessari que les màquines accediren pel barranc i, per a això, calia l’autorització de la CHJ en ser responsable de les actuacions que afecten el Domini Públic Hidràulic. Amb l’assessorament d’AVA-Asaja, l’agricultor va enviar l’1 de juliol una sol·licitud d’autorització a la CHJ perquè el personal de Tragsa poguera treballar des de dins del llit i completar les obres.

No obstant això, la resposta de la CHJ, datada el 9 de setembre, és a dir, més de dos mesos després, en lloc de consultar amb Tragsa i concedir la deguda autorització, va requerir a l’agricultor una sèrie de documentació, amb els criteris a tindre en compte, per a les obres que havia d’acomplir Tragsa.

Entre els documents a aportar destaquen: “memòria descriptiva i justificativa de l’actuació que se sol·licita, on es definisca el tipus d’actuació, cota després de la nivellació respecte a les parcel·les confrontants i respecte a les vores del llit, materials i mitjans emprats” (…); “plànol de planta, a escala adequada, on s’assenyale el llit (indicant ambdues vores), la parcel·la i les obres proposades, amb punts de referència suficients que permeten replantejar la ubicació de la mateixa en la seua situació exacta respecte al llit”; i “seccions transversals al llit, a escala adequada, on s’assenyalen ambdues vores i s’acoten distàncies i altures respecte a les vores i fons del llit, on es reflectisca la situació inicial, la situació danyada i la prevista després de l’actuació”.

El president d’AVA-Asaja, Cristóbal Aguado, denuncia que “és de bojos que dos ministeris del mateix Govern facen perdre la paciència, el temps i els diners que no tenen a uns agricultors que han perdut les seues collites i parcel·les a causa de la riuada, quan a més eixos danys haurien sigut molt menors o ni tan sols s’haurien produït si la pròpia Administració haguera realitzat les infraestructures hidràuliques i la neteja de llits que no va fer”.

Per això, el dirigent agrari exigix a la CHJ que “en lloc de posar bastons a la roda i marejar els afectats amb tant de paperam, es pose les piles, es coordine amb la resta d’administracions i treballe per agilitzar la reconstrucció, ajudar els afectats i dur a terme les actuacions de la seua competència perquè, en futures riuades, que n’hi haurà, els danys humans, materials i mediambientals no siguen tan devastadors”.

Mi banner

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*