Post també disponible en:
El certamen ha completat l’aforament en quasi totes les sessions del cicle ‘La Jove Greta Gerwig’, la Trobada Audiovisual de Joves, Cinema Jove Meets i Cinema Kids.
Cinema Jove, el festival internacional de cinema de la Comunitat Valenciana organitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i impulsat pel Institut Valencià de Cultura (IVC), ha aconseguit en la seua 41a edició aforaments complets en pràcticament totes les sessions del cicle ‘La jove Greta Gerwig’ en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), en la Trobada Audiovisual de Joves i en les dues noves iniciatives d’enguany, Cinema Jove Meets i Cinema Kids.
Sota el lideratge de la seua nova directora, María Albiñana, aquest nou lliurament de la mostra no ha sigut només una edició de transició, sinó una declaració d’intencions. “Hem consolidat les seccions oficials i les hem dotades d’un valor afegit a través dels partits amb els equips de les obres seleccionades i, especialment, d’un programa de taules redones centrat en qüestions fonamentals per al present i el futur del sector audiovisual”, ha afirmat.
Els temes tractats en aquestes activitats complementàries han inclòs el debat actual sobre l’ús de la intel·ligència artificial, les coproduccions internacionals, l’animació en el curtmetratge realitzat per dones i la curaduría i distribució internacional de llargmetratges, a més de la presentació del primer estudi estadístic sobre la situació del curtmetratge al nostre país, ‘El curtmetratge espanyol en 50 dades’.
Segons Albiñana, un dels encerts d’aquesta edició ha sigut la creació de Cinema Jove Meets, que tenia com a objectiu connectar el talent local amb el circuit internacional. El nou espai de trobada per a professionals va esgotar les seues places des de l’obertura de la convocatòria.
“El seu excel·lent acolliment confirma la necessitat de generar espais estables de ‘networking’, no sols per a enfortir la indústria audiovisual valenciana, sinó també per a afavorir l’intercanvi i la creació de sinergies entre els convidats internacionals que participen en les nostres diferents seccions”, ha explicat la directora.
Un altre dels objectius que es va marcar la nova responsable va ser acostar el festival als espectadors més xicotets. A tal fi, es va posar en marxa la nova secció CinemaKids, que va omplir les sales amb xiquets i xiquetes d’entre tres i nou anys, que van compartir amb les seues famílies l’experiència del festival. “CinemaKids ha demostrat que era el camí adequat. Si volem garantir el futur de Cinema Jove, hem de començar per cultivar l’interés dels qui seran els seus espectadors d’ací a uns anys”, ha indicat.
Una edició marcada pel diàleg intergeneracional
La nova directora acumulava una extensa trajectòria vinculada al certamen, on va comandar la secció de sèries durant 11 anys, amb una forta aposta cap a la internacionalització i la plena representació de tota la societat.
“Aquesta ha sigut una edició marcada per la participació, el diàleg i la convivència entre generacions i sensibilitats molt diverses. Les sales s’han omplit de públic jove, que ha participat activament en els col·loquis, formulant preguntes i compartint reflexions amb els cineastes convidats. Eixa curiositat, eixe esperit crític i eixes ganes d’aprendre són, sens dubte, un dels majors motius per a confiar en el futur del cinema”, ha assenyalat Albiñana.
Així mateix, Cinema Jove ha aconseguit en aquesta edició recuperar a un públic de major edat, que ha compartit amb les noves generacions les seues inquietuds, la seua experiència i la seua manera d’entendre el cinema.
“Eixe diàleg intergeneracional ha sigut clau per a enriquir el festival i convertir Cinema Jove en un espai de trobada on diferents mirades han pogut escoltar-se, complementar-se i aprendre les unes de les altres, perquè Cinema Jove no és només per als joves, sinó per a aquells que tenen una mirada jove sobre el món, en general, i el cinema, en particular”, ha aplaudit la nova responsable.
En aquest sentit, la direcció ha apostat per l’escolta activa a partir d’una bústia de suggeriments instal·lat en el festival. La seua implementació ha permés la recollida d’impressions, propostes i comentaris del públic. “Escoltar als qui fan possible Cinema Jove és la meua absoluta prioritat per a continuar construint un festival cada vegada més participatiu i connectat amb la seua comunitat”, ha subratllat.
Una Residència de Joves Realitzadors reforçada
La promoció del talent emergent donarà enguany un gir cap a un format més pràctic i centrat en la viabilitat tècnica i comercial dels projectes dels seus participants. La Residència estrenarà seu en LABA València amb un programa intensiu al setembre dels joves cineastes Abril Catalina Beascoechea, David Sendín, Irene Roig i André Brugnara, sota la tutoria de Gabi Ochoa i Begoña Soler.
Durant quatre dies, l’escriptura creativa es combinarà amb sessions sobre finançament i presentació de projectes, i conclourà amb una jornada de cites ràpides amb productores.
“És un honor assumir l’adreça d’aquesta 41a edició i contribuir, al costat del meu equip, a continuar escrivint la història de Cinema Jove. Confie que aquesta edició haja establit les bases per a un festival encara més obert, més internacional i connectat amb les noves generacions, sense renunciar mai a l’essència que l’ha convertit, durant més de quatre dècades, en un referent del cinema amb una mirada jove”, ha conclòs María Albiñana.
