Èxit rotund de participació en les I Jornades Municipals de Prevenció i Promoció de la Salut Mental de Xest

Post també disponible en: Castellano

Els experts alerten sobre l’estigma social i preveuen que la salut mental siga la primera causa de discapacitat en 2030.

L’èxit de les jornades va obligar a modificar el seu lloc de celebració i dur-les a terme en el Teatre Liceu.

Les I Jornades Municipals de Prevenció i Promoció de la Salut Mental van començar a Xest amb una gran participació, que va obligar a buscar un espai alternatiu a l’originalment previst. Finalment, més d’un centenar de persones es van donar cita en el Teatre Liceu per a assistir durant la vesprada del divendres i el matí del dissabte a les activitats programades.
Mª Ángeles Llorente, regidora de Salut i tinenta d’alcalde, va ser la responsable de l’obertura de les jornades. “Els qui hem programat aquestes jornades creiem fermament que la prevenció és el millor camí. No n’hi ha prou amb intervindre quan el malestar apareix; hem de crear entorns que afavorisquen l’equilibri emocional en el dia a dia. Aquestes jornades es realitzar per a visibilitzar una línia de treball continuada, iniciada fa tres anys, que aposta per la prevenció, l’acompanyament i la creació de vincles comunitaris saludables”, declarava. “ Són unes jornades concebudes com a espai de trobada entre coneixement i experiència”.
Ausiàs Cebolla i Martí, catedràtic de Psicologia de la Universitat de València, va obrir el programa amb la conferència “El cultiu de la felicitat a través de la meditació”.
El conferenciant basant-se en estudis científics de gran importància convide a les persones assistents a mirar cap a dins per a descobrir el que realment ens fa sentir bé, a entrenar l’atenció i el pensament i a desenvolupar pràctiques que ens permeten viure amb plenitud . Ausiàs Cebolla va subratllar que “la nostra felicitat depén de la dels altres i va sostindre que “és cultivable perquè es poden entrenar les virtuts que la sostenen”, que, al seu judici, són entre altres “la perspectiva per a observar el món de manera complexa, la compassió per a desitjar el bé als altres, l’espiritualitat—siga religiosa o laica—, la gratitud i el perdó”.
Després de la conferència d’Ausiàs Cebolla, Ángeles Chuliá va conduir una experiència de meditació participativa en la qual va prendre part tot el públic, mitjançant diferents exercicis que van afavorir una connexió tant física com espiritual.

El repte social: eliminar l’estigma i fomentar la inclusió

En la sessió del dissabte, Roque López, psicòleg i membre de la Federació Salut Mental Comunitat Valenciana, va oferir una conferència en la qual aclarisc les diferents fases que se succeeixen abans d’arribar al Trastorn mental relativament greu: dificultat, problema conflicte, i crisi i va assenyalar la importància de demanar ajuda abans d’arribar a la crisi . Així mateix, va afirmar que de les crisis només s’ix si es fan canvis en la vida.
També va aportar dades reveladores sobre la realitat de la salut mental, mostrant estudis que apunten que en 2030 els problemes de salut mental seran la primera causa de discapacitat a Espanya, així com el principal problema de salut global en el món. De fet, “una de cada quatre persones ha tingut o tindrà problemes de salut mental”, va subratllar, al mateix temps que va alertar que “els trastorns d’ansietat augmentaran un 25% en els pròxims cinc anys”.
López va condemnar igualment el “estigma” que encara comporta el trastorn mental greu , que amb freqüència deriva en aïllament social i personal, per la qual cosa la salut mental comunitària “ha de lluitar contra aquest estigma”. En aquest sentit, va assenyalar l’evident exclusió laboral: “Huit de cada deu persones, un 83,1%, amb trastorn mental greu no tenen ocupació, i això és causa de pobresa i exclusió social i residencial, a més d’una major vulnerabilitat cap a altres problemes, com les conductes addictives”.
Davant aquesta situació, López va advocar per “veure a les persones com el que són, persones amb problemes , sent tolerants, entenent i comprenent, respectant i fent costat a qui té aquest tipus de problemes”. I, per descomptat, va defensar la necessitat d’apostar per la prevenció i promoció de la salut mental i de generar un estil de vida “amb el qual estiguem més a gust, no amb el qual esperen els altres”.
La jornada va finalitzar amb la presentació de l’oferta psicosocial de l’Ajuntament de Xest.

Mi banner