Post també disponible en:
Alejandro Salade Belando, nebot besnet de l’artista i director de la Fundació Miguel de Molina, va arreplegar el reconeixement en nom de la seua família en un emotiu acte celebrat a la Sala Raga.
Bunyol ha saldat aquest dijous un deute amb la seua història i amb un dels artistes més universals de la cobla espanyola. Miguel de Molina ja és, a títol pòstum, Fill Adoptiu de Bunyol, un reconeixement amb el qual el municipi ha volgut agrair el vincle que l’artista va mantindre amb la localitat, on va trobar refugi després de ser perseguit i represaliat per la seua homosexualitat i la seua manifesta ideologia d’esquerres en acabar la Guerra Civil Espanyola i va viure una de les etapes més humanes i felices de la seua vida, envoltat de l’afecte i la solidaritat dels seus veïns.
La Sala Raga ha acollit l’acte institucional, celebrat aquesta setmana, en un ambient carregat d’emoció i memòria. El reconeixement ha sigut arreplegat per Alejandro Salade Belando, nebot net de l’artista i director de la Fundació Miguel de Molina, qui no ha pogut ocultar la seua emoció en rebre un homenatge que, segons ha expressat, suposa també un reconeixement a l’afecte que Bunyol va brindar sempre al seu oncle després de ser apallissat, perseguit i bandejat pel franquisme.
La cerimònia ha comptat amb un acurat acompanyament musical a càrrec de David Soliva, al piano, i Enrique Abargues, al fagot, que han interpretat algunes de les coples més representatives del repertori de Miguel de Molina, creant una atmosfera especialment emotiva.
Després de la benvinguda de l’alcaldessa, Virginia Sanz, l’historiador local Pepe Abargues, profund coneixedor de la figura de l’artista, ha sigut l’encarregat de presentar l’acte. Posteriorment han intervingut les investigadores Stéphanie Demange, de la Université de Toulon, i Laurie-Anne Laget, de la Sorbonne Université de París, que han aprofundit en la trajectòria artística i personal de Miguel de Molina, prestant especial atenció al període que va passar refugiat a Bunyol.
Un dels moments més solemnes de la vesprada ha arribat amb la lectura de l’acord plenari pel qual es concedeix el títol de Fill Adoptiu, realitzada per la regidora de Cultura, Tamara Díaz, abans que l’alcaldessa fera entrega del diploma acreditatiu a Alejandro Salade Belando. En les seues paraules d’agraïment, el representant de la família va recordar el profund afecte amb què Miguel de Molina evocava sempre la seua estada a Bunyol, una localitat on va trobar pau, dignitat i estima en un moment especialment dur de la seua vida.
La nota més entranyable la va posar Pepe Abargues amb un recorregut pel diari de prop de huitanta pàgines que l’artista va escriure durant la seua estada a Bunyol. A través de les seues anotacions, l’historiador va acostar al públic la vida quotidiana de Miguel de Molina: els seus passejos pel terme municipal, les excursions, les amistats que va forjar, la relació amb la seua família i l’estreta convivència amb el veïnat, reflectint la felicitat i la serenitat que el cantaor de copla va trobar durant aquell exili interior.
Bunyol no sols reconeix la dimensió artística de Miguel de Molina, sinó també la profunda petjada humana que va deixar al municipi. L’acte ha sigut un exercici de memòria, gratitud i justícia històrica cap a una figura imprescindible de la cultura espanyola, el record de la qual romandrà per sempre unit a la història de la localitat que li va obrir les portes quan més ho necessitava. Informa, Pilar Ferrer.
Fotos: P. Ferrer








