La Generalitat delimita les zones inundables en les quals queden suspesos els procediments urbanístics

Post també disponible en: Castellano

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori presenta la cartografia DANA que estableix en un 18,57% el percentatge de sòl del total de municipis afectats per la riuada.

Martínez Mus ha insistit en la necessitat que el Govern central present sense demora un calendari d’execució d’obres hidràuliques amb la seua reserva pressupostària.

Es reformarà el PATRICOVA per a adaptar l’urbanisme a un nou context marcat per les inundacions d’octubre i el canvi climàtic.

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha participat en la presentació de la nova cartografia DANA dissenyada pel seu departament que permet abordar de manera efectiva la gestió del territori en un escenari postemergència, amb la identificació i delimitació de les zones de risc inundables, “on quedaran suspesos els procediments urbanístics en sòls rurals i en aquelles que queda condicionat”.

Martínez Mus ha destacat que es tracta d’una eina “fonamental per a la prevenció, planificació i resposta en la gestió de l’ordenació del territori”, ja que no sols analitza el comportament dels fluxos d’aigua durant episodis de riuades, sinó que també avalua la perillositat i vulnerabilitat de les diferents àrees afectades i les altures aconseguides davant el desbordament dels llits de les conques dels rius Túria i Magre, així com els barrancs del Pedrís, Saleta i Picassent i els seus afluents.

En aquest sentit, les conclusions extretes revelen que la taca d’inundació en el riu Magre coincideix amb el que es preveu en el Pla d’Acció Territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del Risc d’Inundació en la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), mentre que en els barrancs Poyo, Saleta i Picassent l’extensió de la inundació és major que en cartografies vigents. Per part seua, en el riu Túria, la comparació amb cartografies oficials mostra disparitats significatives a causa de la intensa pluja en municipis específics.

Amb aquests resultats, el conseller ha explicat que, encara que la cartografia DANA és descriptiva, “s’ha classificat el territori afectat per les inundacions en tres franges que determinaran el tractament urbanístic de cada zona”.

La primera d’ella la constitueixen els Sòls Inundables en la cartografia PATRICOVA i en la cartografia del Ministeri; la segona, Sòls No Inundables en totes dues cartografies, però situats dins de la delimitació de la petjada de zona inundada per la cartografia DANA i, en tercer lloc, els sòls que no s’inclouen en les dues categories anteriors. “Amb aquestes actuacions previstes, el percentatge de sòl del total de municipis afectats és del 18,57%”, ha incidit el titular de Territori.

Durant la presentació, Martínez Mus s’ha referit al recent Decret llei de mesures urbanístiques urgents per a facilitar la reconstrucció en municipis danyats per inundacions. Aquest decret suspén uns certs procediments urbanístics fins que es concreten les obres hidràuliques necessàries per a eliminar el risc d’inundació, i amb aquesta cartografia queden delimitades aquestes zones que s’inclouran en la normativa en vigor que està sent tramitada com a projecte de llei.

En aquest punt, el conseller ha insistit que cal que el Govern central “actue sense demora i present un calendari d’execució d’aquestes obres hidràuliques, juntament amb la corresponent reserva pressupostària, que condicionen la reclassificació del sòl que es mantindrà bloquejat en aquelles zones d’afecció dels barrancs del Pedrís i la Saleta. Des de la Generalitat hem complit i hem fet la nostra part” ha afirmat, ressaltant que la nova cartografia “proporciona un diagnòstic clar de les zones inundades per la riuada i d’aquelles en les quals no existeix influència d’obres hidràuliques pendents d’executar per l’Estat.

Martínez Mus ha assegurat el compromís de la Generalitat per a garantir la seguretat dels ciutadans amb la reserva cautelar del sòl on hagen de dur-se a terme obres estructurals i amb l’equilibri entre la restricció del desenvolupament en sòls amb el risc d’inundabilitat amb una anàlisi detallada de cada projecte i els informes preceptius i vinculants de l’òrgan autonòmic competent. D’altra banda, ha anunciat la reforma del PATRICOVA, “com a pas necessari per a adaptar-se als desafiaments que presenta el canvi climàtic i les inundacions recents”.

La nova cartografia DANA pot consultar-se en aquest enllaç.

Mi banner

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*