Post també disponible en:
Enguany estaran finalitzats els nous murs d’escullera, sistemes de recollida i conducció d’aigües, així com els treballs en els camins.
El vicepresident i l’alcalde destaquen que es millora la seguretat d’una zona molt popular en la qual s’han invertit un milió d’euros.
La Generalitat encara la fase final de les obres de recuperació de l’accés al Santuari de La nostra Senyora del Remei d’Utiel, afectat per la DANA, amb una actuació d’un milió d’euros destinada a millorar la protecció de l’entorn i garantir la conducció segura de les aigües fins al llit de la rambla del Remei que està previst finalitzar a la fi d’enguany.
El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha visitat, al costat de l’alcalde d’Utiel, Ricardo Gabaldón, l’estat dels treballs que s’estan executant a l’entorn del santuari. I on ha destacat que “la Generalitat treballa per a recuperar i protegir aquest accés, amb treballs dirigits fonamentalment a garantir una conducció segura de les aigües i a estabilitzar i protegir el terreny”.
La col·laboració entre l’Ajuntament d’Utiel i la Generalitat ha sigut constant des del primer moment. En un primer moment el consistori va impulsar una actuació d’emergència per a garantir que es pogueren recuperar al més prompte possible les visites i posteriorment va començar la intervenció que ara encara la seua fase final.
L’actuació contempla, d’una banda, l’execució de tres murs d’escullera, un canal de recollida d’aigües procedents del Santuari de La nostra Senyora del Remei i una cascada principal que travessa els tres murs per a conduir de manera segura l’aigua arreplegada fins al llit de la rambla del Remei.
Així mateix, els treballs inclouen les cunetes situades entre les esculleres i el camí, una cascada de menor grandària per a conduir de manera segura les aigües de les cunetes fins al llit, la formigonada del camí entre les esculleres i la protecció del terreny situat entre el mur de formigó existent i les esculleres.
De manera paral·lela es duu a terme la reconstrucció de dos murs de maçoneria i el condicionament del camí d’accés per al manteniment del mur de formigó existent.
En aquests moments, es troba acabat el mur d’escullera 2, situat aigües avall del camí, juntament amb les seues corresponents cascades. També s’ha finalitzat la part esquerra del mur d’escullera 1, situada a l’esquerra de la cascada major.
A més, ja ha conclòs la col·locació dels marcs prefabricats per al pas del camí i l’obra de pas de l’aigua de les cunetes mitjançant la cascada menor. També s’està muntant la platja d’escullera que protegirà el llit de la rambla fins al seu ferm. Una vegada finalitzats aquests treballs, es procedirà a eliminar el camí d’accés al llit i a refer el talús original de la zona.
3,8 milions en infraestructures forestals
Martínez Mus ha assenyalat que des del seu departament es continua treballant sobre el terreny per a “avançar en la recuperació de les zones afectades per les riuades i donar resposta a les necessitats que s’han detectat”. De la mateixa forma, ha apuntat que a Utiel ja s’han invertit 3,8 milions en la recuperació d’infraestructures forestals en el marc d’un pla de 92 milions d’euros.
Per part seua, l’alcalde d’Utiel, Ricardo Gabaldón, ha assegurat que “aquest és un racó privilegiat que venen moltíssimes persones a visitar” i ha recordat que el 6 de setembre sempre se celebra la baixada de la Verge del Remei. En aquest sentit, ha posat en valor la col·laboració institucional i que s’haja actuat en diferents fases per a garantir que es mantenien els accessos.
La visita ha comptat també amb la participació del comissionat per a la Recuperació, Raúl Mèrida; la secretària autonòmica de Medi Ambient i Territori, Sabina Goretti Galindo; el director general de Prevenció d’Incendis Forestals, José Antonio Rueda, i diferents dirigents municipals.