Xest celebra un cap de setmana cultural dedicat a la memòria històrica

Post també disponible en: Castellano

La representació de Romancer Gitano el dissabte i la projecció de “La invasió dels bàrbars” el diumenge” van posar a la cultura a l’avantguarda de la reivindicació de la memòria històrica.

El municipi de Xest ha viscut un cap de setmana dedicat a la memòria, la cultura i l’oci, amb activitats que han unit homenatge, reflexió i entreteniment per a veïns i visitants.

El 28 de març, el Teatre Liceu va donar la benvinguda al grup Carasses Teatre, procedent d’Elda (Alacant), per a presentar “Romancer Gitano”, de Federico García Lorca. L’obra, sota la direcció d’Antonio Santos, va oferir una interpretació intensa i evocadora en la qual la poesia, la dansa i el teatre es funden en un batec comú. L’escenografia suggeridora i la il·luminació expressiva van transformar l’escenari en una successió de quadres poètics, mentre que la sensibilitat interpretativa de Charo Moreno i Damián Varea, juntament amb la força expressiva dels ballarins Ana González i Luis Martínez, van fer de la funció una experiència inoblidable.

Federico García Lorca, nascut a Fuente Vaqueros (Granada) en 1898 i assassinat en 1936, és una figura central de la Generació del 27 i un dels dramaturgs i poetes més influents de la literatura espanyola del segle XX. La seua obra “Romancer Gitano” retrata la vida andalusa amb intensitat mítica i continua sent un llegat universal de passió, tragèdia i bellesa que connecta amb la memòria col·lectiva. La companyia Carasses Teatre ha sigut reconeguda amb nombrosos premis nacionals per aquest muntatge, destacant la seua excel·lència en muntatge, interpretació i escenografia.

La regidora de Cultura, Mª Ángeles Llorente, va subratllar la importància de l’esdeveniment: “Aquest cap de setmana hem gaudit de dos actes de memòria entorn del Dia de les Víctimes de la Guerra Civil i del Franquisme, commemoració declarada per la Generalitat Valenciana el 28 de març. Teatre i cinema es converteixen en espais de memòria, de reflexió i de consciència col·lectiva. A través d’ells es reconstrueixen històries, es dignifiquen veus silenciades i s’obri un diàleg necessari amb el nostre passat. L’art no sols emociona, sinó que també interpel·la, qüestiona i contribueix a la reparació simbòlica. Des d’eixe lloc —on la bellesa i la tragèdia s’entrellacen— aquestes obres ens commouen i conviden a no oblidar”.

Així mateix, el diumenge es va projectar la pel·lícula “La invasió dels bàrbars”, presentada pel exeurodiputado i exalcalde de Burjassot Jordi Sebastià. Després de la projecció, es va celebrar un col·loqui en el qual es va debatre i va aprofundir en la història narrada en la pel·lícula.

La pel·lícula La invasió dels bàrbars arriba al públic després d’un recorregut complex, amb obstacles per a assegurar una distribució sòlida, i apostant per circuits alternatius, festivals i projeccions especials per a donar visibilitat al film.

Així la difusió de La invasió dels bàrbars va dependre en gran manera del boca a boca, la crítica especialitzada i el suport d’espais culturals compromesos amb el cinema divers. Mitjançant una campanya de micro mecenatges en el seu primer dia d’estrena la van veure més de 1000 persones en 4 sales dels cinemes Lys. Ja porta 6 mesos en cartell en diversos cinemes de València i ha fet el salt a altres comunitats de la resta d’Espanya.

Per a Mª Ángeles Llorente, “la invasió dels bàrbars és una pel·lícula de gran valor cultural, amb un guió sòlid, ben interpretada i ambientada. Les dificultats que ha hagut de superar, han contribuït a reforçar la identitat de l’obra”.

En el seu discurs, la regidora de Cultura també va afegir que “la pel·lícula, molt emocionant i clarificadora en tot moment no sols es presenta com una proposta cinematogràfica, sinó també com un exemple de resistència creativa enfront de les dinàmiques del mercat. Aquest context enriqueix l’experiència de l’espectador, convidant-lo a valorar no sols el que veu en pantalla, sinó també el camí que ha fet possible que eixa obra arribe fins ell”.

Amb aquestes propostes culturals, Xest reafirma el seu compromís amb la memòria històrica i el foment de l’art com a eina de reflexió i cohesió social, oferint a la ciutadania un cap de setmana complet d’experiències significatives i enriquidores que combinen homenatge, cultura i oci.

Mi banner