Xest celebra una taula redona sobre la direcció musical

Post també disponible en: Castellano

Ahir, dijous 11 de juliol, el saló de plens de l’ajuntament va acollir una taula redona titulada “La figura del director: reflexió i crítica”, emmarcada en la segona edició del Curs de direcció lírica i de bandes que organitza la Regidoria de Cultura al costat de l’Associació Musical La Lira de Xest, i que s’està desenvolupant des de dilluns passat 9 de juliol en la localitat.

L’acte va comptar amb les intervencions del professor del curs, Darío Sotelo, director de la Banda Simfònica de l’Escola Municipal de Música de Sao Paulo (el Brasil) i president de la WASBE (World Association of Symphonic Bands and Ensembles); del reconegut director Rafael Sanz-Espert, i del compositor David Rivas Domínguez. Va moderar la taula el director de la Banda Simfònica de l’AM La Lira, Javier Enguídanos Morató.

La regidora de Cultura, Mª Ángeles Llorente, va ser l’encarregada de presentar als ponents. També va dedicar unes paraules d’agraïment als directors i al compositor participants, abans d’introduir el currículum de cadascun d’ells. “En poques ocasions conflueixen en el mateix espai persones tan importants i de tanta qualitat professional com les quatre persones que hui tenim ací per a dur a terme aquesta taula redona. És un orgull per a Xest tindre a persones tan cultivades i que tant han aportat al panorama musical internacional”, apuntava Llorente. “El currículum de tots ells és impressionant, intentaré resumir-los perquè són molt extensos”.

Javier Enguídanos va obrir la taula redona destacant la importància de desenvolupar el curs de direcció a Xest. “Tots aquests episodis que estem vivint els recordarem com a moments d’alt nivell musical i humà”, subratllava el director. “Aquesta taula redona es proposa com un espai per a parlar sobre la música, que és el nexe d’unió que ens ha portat a tots ací, i de la direcció musical, que és el tema central del curs”.

El director va moderar la taula redona llançant diferents preguntes als ponents, començant per plantejar si “el director naix o es fa”, i proposant altres qüestions en les quals es van abordar temes com la vocació, el repertori o els referents que té un director o directora.

“Anit vaig estar en l’assaig de la banda i va ser un plaer ser ací. Teniu una banda que és una meravella, amb gent molt entregada i que estava enfrontant-se a un programa molt difícil. Responent a si un director es fa o es naix, són anys de treball i contestaré amb l’exemple de Javi, que porta 22 anys al capdavant de La Lira. En eixe temps ha format aquesta banda, la seua banda, de la qual podeu estar molt orgullosos. Anit també vaig recordar moments molt bonics: els anys que vaig passar en la Banda Municipal de València al costat de Ricardo Cortés, que per a mi va ser un gran mestre. Recordava Xest per ell i, després de l’experiència d’ahir, Xest m’ha omplit el cor. Javi, tens una gran banda, has fet una gran faena i estic convençut que teniu un futur tremend”, declarava el mestre Sanz-Espert.

Els directors van coincidir a apuntar que, com en qualsevol disciplina, tot s’aprén, i van destacar que en la música i en la direcció aquest aprenentatge requereix de sacrifici i estudi, encara que també existeix un component personal. “És clar que l’oïda s’educa i que tot es pot aprendre, però si un naix amb uns dons especials, la formació serà més fàcil”, matisava Sanz-Espert.

“Dirigir és una cosa molt seriosa, podria plantejar la mateixa pregunta de si es fa o es naix cap a un músic i tindríem la mateixa resposta”, exposava Darío Sotelo, encarregat de dirigir l’II Curs de direcció, qui també va aprofitar per a agrair la recepció que ha tingut en les dues edicions del curs de Xest. Per part seua, David Rivas va afegir la importància de conéixer el talent de cada persona per a treballar-lo. “Com en tot, sempre hi ha un talent, però cal anar furgant perquè isca. Hi ha qui té talent per a cantar o per a dibuixar. En el meu cas, entre les activitats que realitze, la que millor sé fer és escriure música. Segons creixes, tu mateix vas triant eixe camí en el qual et trobes més còmode, amb el qual gaudeixes més i eres més feliç. Eixe germen que tots tenim s’ha de cultivar”.

El diàleg entre directors i compositor va continuar amb altres reflexions, en les quals van compartir les seues sensacions durant el procés de treball, anècdotes, idees i experiències. Finalment es va obrir un torn de paraula per a donar pas a un col·loqui amb el públic.

El curs de direcció finalitzarà aquest cap de setmana, amb la celebració de dos concerts, un líric i un simfònic, en els quals participarà l’alumnat del curs, el cantant chestano Mario Corberán i l’Associació Musical La Lira. Concretament, aquesta vesprada a les 20.00, el teatre Liceu acollirà el concert líric, amb Mario Corberán com a solista, i demà, dissabte 13 de juliol, a les 23.00 en la plaça Doctor Cajal, es clausurarà el curs amb el concert simfònic, que al seu torn està emmarcat en el cicle Serenates 2024.

Mi banner

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*