L’Hospital de Manises reforça l’atenció a pacients crítics amb un programa de simulació clínica en Urgències

Post també disponible en: Castellano

La iniciativa, activa des de mitjan 2025, s’ha consolidat com una activitat formativa periòdica dins del servei.

L’entrenament permet practicar escenaris clínics complexos en un entorn segur i millorar la resposta assistencial.

El Servei d’Urgències de l’Hospital de Manises ha posat en marxa un programa estructurat de simulació clínica avançada orientat a entrenar als professionals en el maneig del pacient crític.

Aquesta iniciativa, activa des de mitjan 2025, es desenvolupa en un entorn controlat i segur que permet reforçar coneixements, revisar l’aplicació de guies clíniques actualitzades i millorar la capacitat de resposta davant situacions d’alta complexitat assistencial.

El programa ha sigut impulsat per la Direcció del Servei d’Urgències, dirigida pel doctor Juan García Prieto, i coordinat pels doctors Alonso Rizo Guerrero, Marta García Zurita i Cristina Martínez Espert, responsables de la seua implementació i consolidació dins de l’activitat docent del servei.

El projecte s’ha consolidat com una activitat formativa estructurada, amb la participació organitzada dels diferents professionals del Servei d’Urgències.

Segons ha explicat el cap del Servei d’Urgències de l’Hospital de Manises, el doctor Juan García Prieto, “la simulació clínica ens permet entrenar escenaris crítics abans d’enfrontar-nos a ells en la pràctica real. Això millora la coordinació de l’equip, reforça la seguretat del pacient i ens ajuda a prendre decisions amb major rapidesa i precisió quan cada minut compta”.

Simulació d’escenaris crítics

El programa contempla l’entrenament en 12 escenaris clínics diferents, un per cada mes de l’any, que es repeteixen de manera periòdica per a facilitar la rotació de tots els professionals del servei i consolidar l’aprenentatge mitjançant la pràctica continuada.

Aquests escenaris reprodueixen situacions clíniques freqüents en l’àrea de crítics d’Urgències, com la parada cardiorespiratòria, el politraumatisme greu, la insuficiència respiratòria aguda, el xoc sèptic, la síndrome coronària aguda, l’estatus epilèptic o el xoc anafilàctic, entre altres.

Cada sessió es desenvolupa amb la participació de les diferents categories professionals del servei, la qual cosa afavoreix l’entrenament conjunt i permet millorar aspectes clau com la comunicació clínica, la coordinació de l’equip assistencial i el treball multidisciplinari en situacions d’emergència.

A més, el programa permet entrenar tant competències tècniques com competències no tècniques, fonamentals en entorns d’alta pressió assistencial, entre les quals destaquen el lideratge clínic, la comunicació efectiva entre professionals i la coordinació de l’equip.

L’Hospital de Manises forma part del Departament de Salut de Manises, que presta cobertura i assistència sanitària, tant ambulatòria com domiciliària, a més de 211.805 persones de 14 localitats. La xarxa assistencial del departament està integrada pel propi Hospital de Manises, l’Hospital de Crònics de Mislata, l’Hospital d’Aguts de Manises, nou centres de salut, onze consultoris auxiliars, dos centres d’especialitats, i un centre de salut integrat.

Mi banner