Post també disponible en:
L’objectiu és acostar l’assistència sanitària als pacients i reforçar l’atenció i la cura del pacient ostomitzat i la seua família amb la implantació de la tele-infermeria, perquè resolguen dubtes sense necessitat de desplaçar-se
La iniciativa ha sigut presentada davant 500 professionals en l’XI Congrés Nacional d’Infermeria Experta en Ostomies, celebrat a València
Es tracta de “estar prop de les persones ostomitzades en situacions no urgents, evitant-los desplaçaments a ells i les seues famílies, aportant una comoditat incalculable i facilitant la nostra adaptació als pacients ostomitzats, sense consideració de temps o lloc”, explica Carmen Girabent, directora d’Infermeria del Departament de Manises
El Departament de salut de Manises abasta un important percentatge de població rural, que, per a rebre atenció especialitzada, necessita desplaçar-se fins al centre hospitalari situat en el municipi de Manises. A vegades han de recórrer fins a 45 quilòmetres, la qual cosa suposa temps i mobilització de recursos, especialment en el cas de pacients dependents.
Per a millorar l’atenció a aquesta mena de pacients, l’equip d’Infermeria del departament de Salut ha presentat un projecte que pretén implantar la tele infermeria per a atendre les persones ostomitzades mitjançant videoconferències. L’objectiu: acostar l’assistència sanitària als pacients i reforçar l’atenció i la cura del pacient ostomitzat i la seua família.
A Espanya hi ha aproximadament 70.000 persones ostomitzades i cada any hi ha aproximadament unes 16.000 noves persones a les quals se’ls practica un orifici en l’abdomen per a traure fora el tub digestiu o urinari. Per a la persona ostomitzada, la condició de “pacient” no acaba en eixir de l’hospital després de la cirurgia perquè continua necessitant atenció en múltiples aspectes.
Després de l’alta hospitalària, per a continuar la recuperació en el seu entorn, solen aparéixer nombrosos temors en el pacient i en els seus cuidadors, ja que sovint no saben molt bé com han d’actuar, tant a nivell físic com psicològic.
“El paper de la infermeria és clau en el seguiment d’un pacient ostomitzat. A més, l’entorn i la pròpia evolució dels pacients, ens mouen contínuament a replantejar-nos cap a on hem d’orientar els nostres reptes i cures”, assenyala Carmen Girabent, directora d’Infermeria del Departament de Manises.
Es posa a la disposició dels pacients la possibilitat de contactar directament amb el personal d’infermeria estomaterapeuta mitjançant trucada directa i amb videoconferència. En aquesta situació, la tecnologia pot ajudar a estar prop de les persones que cuiden les infermeres per a prestar-los consell i resoldre problemes de salut no urgents relacionats amb la seua ostomia.
En definitiva, es tracta de “estar prop de les persones ostomitzades en situacions no urgents, evitant-los desplaçaments a ells i les seues famílies, aportant una comoditat incalculable i facilitant la nostra adaptació als pacients ostomitzats, sense consideració de temps o lloc”, segons Girabent.
‘Teleostomías’, projecte pioner
El projecte ‘Teleostomías’, iniciativa de l’Hospital de Manises, ha sigut presentat davant 500 professionals en l’XI Congrés Nacional d’Infermeria Experta en Ostomies, celebrat a València els dies 4, 5 i 6 de maig.
Bàsicament, consisteix en una videollamada de l’estomaterapeuta a través de missatgeria instantània com una opció d’atenció àgil i còmoda per al pacient en la consulta d’estomes. Pot ser una videollamada de seguiment, a les 48h. de l’alta hospitalària després de la intervenció. En aqueixa consulta es realitza valoració de l’estat general del pacient, revisió de dispositius, resolució de dubtes i detecció de possibles complicacions.
El servei també està a demanda dels propis pacients per a qüestions no urgents com poden ser resolució de dubtes, complicacions puntuals en estoma o el dispositiu, fent ús de la tecnologia per a solucionar la situació sense desplaçament al centre hospitalari.
La implantació d’aquest projecte pilot va arrancar el passat 15 de gener i després de la finalització de la prova s’estan analitzant els resultats, l’adherència dels pacients i la seua satisfacció per a poder implantar-ho.
Per a Jesús Ramos, supervisor d’Infermeria en Hospitalització Quirúrgica i Hospitalització a domicili de l’Hospital de Manises, aquest projecte “és important perquè es pot utilitzar com a recurs abans d’acudir al Servei per a realitzar un cribratge i solucionar la situació sense desplaçament al centre hospitalari”.
El projecte el lideren i executen l’estomaterapeuta i el supervisor d’infermeria del Departament de salut de Manises i ha necessitat simplement d’un mòbil amb línia als pacients adherits i una Tauleta per a realitzar les videollamadas.
“Des de l’Hospital de Manises hem presentat aquest projecte sobre tele-Infermeria, amb el qual esperem que els nostres pacients guanyen en qualitat de vida, conciliació i proximitat amb les infermeres estomaterapeutes del nostre Departament”, assegura Jesús Ramos.

Be the first to comment