El Departament de Salut de Manises reforça l’atenció comunitària en La Foia de Bunyol-Xiva amb programes de promoció de la salut

Post també disponible en: Castellano

Els centres de salut de Xest, Xiva, Torís i Bunyol desenvolupen activitats sobre exercici físic, alimentació saludable, climateri, tabaquisme, salut psicosocial i suport a persones cuidadores.

El programa de climateri del Centre de Salut de Bunyol ha sigut proposat al Ministeri de Sanitat com a exemple de bona pràctica i servirà de model per a altres municipis del departament.

El Departament de Salut de Manises ha reforçat durant aquest primer semestre de l’any l’atenció comunitària a la comarca de La Foia de Bunyol mitjançant un ampli programa d’activitats desenvolupades pels respectius centres de salut de Xest, Xiva, Torís i Bunyol. Les iniciatives celebrades s’han centrat en l’activitat esportiva, climateri, alimentació saludable, tallers per a cuidadors, tabaquisme i salut psicosocial.

Les iniciatives, desenvolupades en col·laboració amb els ajuntaments i altres recursos municipals, abasten hàbits com l’activitat física, l’alimentació saludable, el climateri, la prevenció del tabaquisme, la salut psicosocial i el suport a les persones cuidadores. El seu objectiu és fomentar hàbits saludables, previndre malalties i acompanyar a la població en diferents etapes vitals.

L’estratègia d’atenció comunitària va començar a implantar-se en el Departament de Salut de Manises a la fi de 2024 i, des de llavors, ha experimentat un creixement progressiu.

Bunyol, referent en atenció comunitària

El centre de salut de Bunyol s’ha consolidat com a referent de l’atenció comunitària de la zona gràcies, entre altres iniciatives, als programes de climateri que va ser proposat al Ministeri de Sanitat com a exemple de bones pràctiques i que s’ha exportat com a exemple a desenvolupar en tots els municipis del Departament de Salut de Manises.

A més, el centre desenvolupa tallers intergeneracionals d’alimentació saludable i manté actiu el programa ‘En moviment’, orientat a promoure l’activitat física entre la població.

De cara als pròxims mesos, Bunyol ja té planificats nous programes dirigits a cuidadors i prevenció del tabaquisme; a més de reprendre “Anem”.

La directora d’Infermeria d’Atenció Primària del Departament de Salut de Manises, Fernanda Piñango, destaca que l’atenció comunitària “permet eixir del model purament assistencial i treballar abans que aparega la malaltia, de manera que acompanyem a les persones en el seu entorn i reforcem els actius de salut de cada municipi”.

A més, subratlla que el treball realitzat en La Foia “demostra que cada població té necessitats distintes, però també molts recursos propis. La clau està a connectar als professionals sanitaris amb els diversos agents socials”.

Cal recordar que el Departament de Salut de Manises presta cobertura i assistència sanitària, tant ambulatòria com domiciliària, a més de 216.000 persones de 14 localitats. Aquest departament forma part de l’Agrupació Sanitària Interdepartamental València-Oest a la qual també pertanyen els departaments de salut València-Hospital General i Requena.

En la xarxa assistencial del Departament de Salut de Manises està integrada el propi hospital d’aguts, nou centres de salut, deu consultoris auxiliars, dos centres d’especialitats i un centre de salut integrat.