Mor en el seu domicili familiar d’Alzira als 93 anys Antonio Tejero, el principal protagonista del colp d’estat del 23F

Post també disponible en: Castellano

L’extinent coronel de la Guàrdia Civil Antonio Tejero ha mort aquest dimecres als 93 anys en el seu domicili familiar d’Alzira, segons han confirmat fonts pròximes a la família. Tejero va ser el principal protagonista de l’intent de colp d’Estat del 23 de febrer de 1981, conegut popularment com el 23F, un dels episodis més crítics de la història recent d’Espanya.

El 23 de febrer de 1981 Tejero va irrompre armat en el Congrés dels Diputats al capdavant d’un grup de guàrdies civils durant la sessió d’investidura de Leopoldo Calvo-Sotelo, retenint als diputats i membres del Govern durant diverses hores. Les imatges de l’assalt a l’hemicicle i els trets al sostre van donar la volta al món i van marcar a tota una generació.

L’intent colpista va fracassar després de la intervenció televisada del llavors rei Joan Carles I, qui va defensar l’ordre constitucional i la continuïtat democràtica. Dies després, Tejero va ser detingut i posteriorment jutjat per un tribunal militar.

En 1982 va ser condemnat a 30 anys de presó per rebel·lió militar, encara que no va complir la totalitat de la pena. Després de la seua eixida de presó, es va mantindre allunyat de la vida pública, residint entre Madrid i la Comunitat Valenciana.

La seua defunció, que ha coincidit amb una nova desclassificació de documents secrets 45 anys i un dia després del fallit intent, tanca un capítol simbòlic vinculat a la consolidació democràtica espanyola, més de quatre dècades després d’aquell intent de fallida institucional que va posar en escac al sistema sorgit de la Transició.

Mi banner